post

Clasa pregatitoare inainte de 6 ani – da sau nu?

Ai un copil care inca nu a implinit 6 ani si nu stii daca sa il inscrii sau nu la clasa pregatitoare? Decizia nu este usoara, si parintii se framanta adesea daca sa “mai piarda” un an sau nu la gradinita. Ceea ce este clar este faptul ca, daca un copil incepe scoala “cu stangul”, din diverse motive, exista sanse mari sa continue tot asa. Care sunt factorii principali de care ar trebui sa tii cont atunci cand iei decizia de inscriere la scoala:

  1. Intarzierile in dezvoltare (comparativ cu standardul de varsta) – atat in dezvoltarea fizica, dar mai ales in cea psihologica. O atentie aparte trebuie acordata copiilor nascuti prematur sau care au avut intarziere in dezvoltarea limbajului (au vorbit tarziu si incorect). Sunt importante, din punct de vedere psihologic, urmatoarele abilitati (o parte dintre acestea sunt acoperite de evaluarea psiho-somatica prevazuta de lege):
  • Capacitatea copilului de a se orienta in spatiu si timp (dreapta, stanga, in spate, in fata, cunoasterea momentelor zilei, zilelor saptamanii, a sucesiunii ieri-azi-maine, etc)
  • Abilitatile sale grafice: copierea unui desen simplu, incadrarea intre linii atunci cand coloreaza, etc
  • Motricitatea, in special cea fina (folosirea degetelelelor pentru a tine corect creionul, a modela, a decupa cu forfecuta, a colora intre linii, a trasa corect si rapid un labirint, etc)
  • Capacitatea de a intelege si executa corect comenzi verbale compuse din cel putin trei actiuni: “du-te la birou, deschide sertarul, si adu-mi creionul rosu”)
  • Abilitatile sale verbale (atat intelegere, cat si exprimare): vocabularul, corectitudinea pronuntiei, coerenta exprimarii, constructia gramaticala a propozitiilor si frazei
  • Abilitatile cognitive: interesul pentru carti, cunoasterea numerelor, a principalelor litere, capacitatea de a defini corect notiuni de baza, operarea cu concepte de baza (ex: culori, forme, dimensiuni etc) si categorizari (ex: fructe, insecte, animale domestic / salbatice etc)
  • Competentele sale emotionale si sociale: intelegerea si exprimarea corecta a emotiilor de baza (bucurie, tristete, furie, etc), autocontrolul emotional, toleranta la frustrare, interesul pentru a se juca cu alti copii si abilitatea de a purta conversatii cu sens cu copii sau adulti
  • Starea lui afectiv – emotionala: prezenta unei anxietati sau a unei depresii nedepistate si netratate este de natura sa afecteze serios capacitatea copilului de a se adapta la mediul si cerintele scolare
  • Capacitatea de concentrare a atentiei pe perioade mai lungi (20 – 30 minute), de a asculta si reda corect povesti scurte, motivatia de a finaliza sarcinile trasate, controlul impulsivitatii si rabdarea de a ramane asezat un timp mai indelungat
  1. Starea de sanatate a copilului si prezenta unui deficit senzorial (de vedere, de auz). Este bine-cunoscut ca, in general, bolile cronice (astm, boli metabolice, cardiace), afectiuni endocrinologice, neurologice (ex: epilepsia) solicita organismul copilului, afecteaza echilibrul sau afectiv-emotional si ii consuma inclusiv resursele cognitive, avand un impact semnificativ asupra increderii in sine.

Va reamintim ca s-a dat startul inscrierii in invatamantul primar.  In procedura inscrierii in clasa pregatitioare este inclusa si evaluarea psihosomatica a copiilor care nu au implinit 6 ani pana la 1 septembrie 2015.

 

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational

0740 204 020 

www.psiholog-copii.ro