post

Copiii si matematica: de ce nu functioneaza uneori relatia

Dintre toate disciplinele scolare, Matematica este cea care da dureri de cap cel mai frecvent atat copiilor cat si parintilor, fiind extrem de importanta si necesara in aproape toate domeniile de activitate.  In cele ce urmeaza, Monica Bolocan, psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE-P, clarifica motivele pentru care copiii si matematica au in anumite situatii o relatie mai dificila.

Unii copii au o inclinatie naturala catre cifre, calcule si rezolvare de probleme, abilitatile lor precoce fiind vizibile inca de la gradinita. Bucurosi de aptitudinile copiilor lor, parintii ii stimuleaza adesea prin jocuri si activitati care le dezvolta si mai mult competentele. Alti copii, insa, au dificultati de intelegere si operare cu conceptele matematice care devin vizibile abia la scoala, in general incepand de prin clasa a II –a, odata cu cresterea complexitatii cerintelor.

matematica

Care sunt cele mai importante cauze care ii fac pe acesti copii sa aiba o relatie dificila cu Matematica:

  • Stimularea insuficienta din perioada prescolara. Dificultatile la matematica nu “apar” la scoala, ci doar se fac simtite mai mult de la un moment dat, radacinile lor fiind in primii ani de viata, cand, din diferite motive, nu s-a construit si consolidat corect baza gandirii matematice si nu au fost exersate abilitatile de operare cu conceptele simple, prin jocuri si activitati adecvate.
  • Mai rar, vorbim de o tulburare de invatare specifica, numita discalculie, care are un substrat neurologic, si care presupune o functionare cognitiva atipica ce se reflecta in incapacitatea copilului de a efectua chiar si calcule matematice simple, in ciuda unei inteligente absolut normale. Acesti copii sunt foarte frecvent nedepistati si nediagnosticati corect, si sufera enorm de pe urma incapacitatii lor, potentialul lor real de invatare fiind compromis.
  • Nivelul inteligentei este un alt factor extrem de important. Un copil cu o inteligenta sub medie se poate descurca bine la celelalte discipline scolare, mai ales daca are abilitati verbale foarte bune, in schimb, atunci cand se confrunta cu rationamente matematice complexe, intampina dificultati. In mod logic si natural, inteligenta (IQ-ul) se reflecta cel mai vizibil in abilitatile copilului la toate stiintele exacte, si in primul rand la Matematica.
  • Mai exista o categorie de copii care intampina dificultati la Matematica fara a vorbi, in cazul lor, de o dezvoltare deficitara sau incorecta a conceptelor de baza sau de un IQ sub-medie: copiii anxiosi. Unii specialisti vorbesc chiar de o “anxietate a matematicii” care capata uneori forme atat de severe, incat copilul este pur si simplu blocat din punct de vedere cognitiv. Aceasta stare este accentuata atat de notele mici si calificativele verbale primite la scoala, cat mai ales de presiunea exercitata de parinti asupra copilului pentru a-si imbunatati performantele la matematica. Exista si o explicatie stiintifica a acestei situatii: sunt multe cercetari care au demonstrat ca frica (sau anxietatea) consuma resursele cognitive si reduc capacitatea de lucru a memoriei si atentiei. Practic, energia mentala a copilului este “mancata” de frica. Matematica fiind una din disciplinele care implica cele mai multe resurse de memorie si atentie, este logic sa fie si cea mai afectata de prezenta unei anxietati.

Ca parinte, este extrem de important sa identifici corect care este sursa problemelor la Matematica ale copilului tau, inainte de a da vina pe el sau pe scoala. Vom vorbi in articolele viitoare despre cum iti poti intelege si ajuta copilul sa performeze in aceasta disciplina atat de importanta pentru viitorul lui.

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro