post

Dificultati de invatare ale copilului: cauze obiective

Ai cumva sentimentul ca te lupti cu morile de vant atunci cand iti ajuti copilul sa isi faca temele? Te intrebi de ce – in ciuda dovezilor de inteligenta – copilului tau ii e greu sa citeasca, sa scrie sau sa rezolve probleme simple de matematica? Ai impresia ca, in sfarsit, a inteles ca apoi sa constati ca face mereu aceeasi greseala? Afla ca exista motive obiective si serioase pentru care unii copii, in ciuda unei minti cateodata sclipitoare, nu pot sa performeze in sarcini aparent simple cum sunt calculul matematic, cititul si scrisul, avand dificultati de invatare.

Este vorba despre dizabilitatile specifice de invatare, mai exact dislexia (tulburarea cititului), discalculia (tulburarea de calcul matematic) si disgrafia (tulburarea scrisului). Aceste dizabilitati sunt consecinta unui tipar atipic de functionare neurologica, si nu reprezinta “o boala”. In consecinta, nu pot fi tratate medicamentos, dar pot fi compensate prin terapie educationala specifica. Nedepistarea la timp (in clasele primare) a acestor dificultati are efecte emotionale devastatoare asupra copilului, ducand la frustrare, blocaj emotional, stima de sine scazuta, anxietate, depresie si, in timp, la sentimentul de ura fata de scoala si invatatura.

Este important sa intelegi ca aceste dizabilitati specifice afecteaza un numar foarte mare de copii (se estimeaza a fi 10% in UK, si intre 10 si 15% in Stalele Unite) si sunt prezente in combinatii si grade de severitate diferite, de la foarte usor la sever, fiind cateodata extrem de dificil de diagnosticat corect. Prezinta un risc special copiii nascuti prematur, cei cu afectiuni neurologice, si cei cu intarzieri in dezvoltarea limbajului. Fiind mostenite genetic, dizabilitatile specifice de invatare sunt frecvente in familiile in care pe linie ascendenta exista persoane care au avut dificultati similare, diagnosticate sau nu.

dificultati de invatare

Iata doar cateva semne care ar putea indica – alaturi de alte aspecte cognitive si comportamentale – prezenta unei dizabilitati specifice de invatare (atentie! nu trebuie sa le regasesti pe toate simultan, e suficient sa prezinte doar cateva semne):

  • A vorbit tarziu, greoi, incorect
  • Confunda cuvintele care suna la fel, are dificultati in a invata cuvinte noi
  • Inverseaza frecvent literele in cuvinte, confunda literele intre ele
  • Are dificultati in a gasi rime si a desparti in silabe
  • Invata greu alfabetul, zilele saptamanii, lunile anului, anotimpurile
  • Are dificultati de orientare in timp si spatiu, nu estimeaza corect timpul
  • Foloseste gresit timpii verbali in exprimare (trecut, prezent, viitor)
  • Incurca frecvent dreapta cu stanga, este dezorientat, uituc, neatent
  • Este neindemanatic, impiedicat, scapa obiectele din maini si se loveste frecvent
  • Nu-i place sa deseneze sau deseneaza schematic, urat, disproportionat
  • Incurca frecvent semnele matematice (pentru adunare, scadere), greseste frecvent la calcule simple
  • Are dificultati in a face comparatii si diferente, in a estima corect cantitati (mai mult, mai putin etc)
  • Citeste, dar nu intelege ce a citit, si in consecinta nu retine

Este indicat sa faci copilului tau o evaluare cat mai devreme (in primii doi ani de scoala) pentru a-l ajuta la timp sa depaseasca aceste dificultati. Cu cat diagnosticarea se face mai tarziu, cu atat sansele de recuperare sunt mai mici. In plus se instaleaza si consecintele emotionale ale neputintei cognitive, care complica foarte mult interventia. Da-i copilului tau sansa de a reusi!

 

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro