post

Pastila de psihologie: Cum dezvoltam devreme interesul pentru citit si scris

Saptamana aceasta, in cadrul Pastilei de psihologie, psihologul clinician si educational Monica Bolocan abordeaza tema dezvoltarii abilitatilor scris-citit la copilul mic, oferind sfaturi practice pentru a sadi cat mai devreme dragostea pentru citit la copii.

Dezvoltarea abilitatilor de scris-citit incepe cu mult timp inainte ca micutul tau sa paseasca pragul scolii, inca din primii 3 ani de viata. Aceste doua abilitati extrem de importante – scrisul si citititul – sunt in acelasi timp si foarte complexe, implicand o multime de functii cognitive si conditii de functionare adecvata a organelor de simt (in special vaz si auz), dar si abilitati de coordonarea ochi-mana. In afara unei foarte bune functionari a creierului, atat interesul cat si abilitatile unui copil legate de scris-citit sunt influentate major de experientele de viata timpurii, oferite de adultii din preajma sa. Tot mai multe cercetari arata ca:

  • Abilitatile de vorbire, scris si citit sunt strans legate intre ele si se dezvolta simultan.
  • Achizitia scris-cititului este un proces continuu, care incepe inca din primii ani de viata si se dezvolta prin experienta si stimulare directa, mediate de un adult cu ajutorul materialelor adecvate: carti, poze, desene, creioane, culori, etc

Astfel , numai sub indrumarea unui adult copilul invata sa priveasca si sa manipuleze o carte (sa o tina corect, sa intoarca paginile, sa caute detaliile pe pagina, sa urmareasca cu degetelul de la stanga la dreapta, de sus in jos, sa faca legatura intre cuvant si imagine, sa asculte cu rabdare o poveste etc).

citit

Ce poti face pentru a sadi in copilul tau cat mai devreme dragostea pentru citit si pentru scris:

  • Incepe prin a-i arata copilului imagini ale unor obiecte familiare pe carti (ex: minge, catel, pisica, masinuta etc)
  • Alege carti mici, usoare (pe care le poate tine singur si ale caror pagini se dau usor – spre exemplu cele cartonate), cu desene simple, mari, colorate intens, si reprezentare cat mai exacta a obiectelor reale (evita cartile cu desene stilizate sau ale unor personaje inexistente)
  • Cand explorati impreuna cartea, arata cu degetul imaginile, pe masura ce le denumesti; pe cat posibil, urmareste sensul de sus in jos si de la stanga la dreapta; poti lua chiar manuta copilului si urmari cu degetelul lui pe carte
  • Citeste-i povesti scurte, simple, rimate (poti chiar inventa un cantecel); foloseste o intonatie “teatrala” si o mimica exagerata; nu te ingrijora daca la inceput nu are rabdare sa te asculte pana la final
  • Lasa-l pe copil sa deschida cartea sau sa dea paginile pana la cea care il intereseaza, chiar daca incepi povestea de la mijloc; pentru inceput, important este sa-i captezi interesul si nu sa invete o poveste cu cap si coada; daca insisti sa-I arati numai ce vrei tu si cum vrei tu, se va frustra si cititul va deveni o activitate pe care o va evita
  • Pe masura ce creste si poate raspunde la intrebari simple, cere-i lui sa-ti arate pe carte diverse personaje (ex: “unde e catelul?”, “cum face catelul?”)

Vom reveni intr-un alt articol ulterior cu sfaturi pentru dezvoltarea abilitatilor de scris-citit la copiii prescolari (intre 3 si 6 ani).

 

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro