post

Pastila de Psihologie: Cum sa-l intrebam pe copil despre scoala

“Cum a fost azi la scoala?” … “Bine!” … “Ce ai facut, cum te-ai descurcat?” … “Pai … bine!”. Cam asa decurge de obicei dialogul parinte – copil atunci cand avem curiozitatea de a afla ce se mai intampla pe la scoala. Saracia raspunsului frustreaza de multe ori parintii, care se simt neputinciosi in fata unui aparent dezinteres al copilului de a-si impartasi experientele personale legate de scoala si invatare. Ce urmeaza? Parintele fie ii reproseaza copilului ca nu vrea sa comunice despre un subiect atat de important, fie pune presiune pentru a smulge mai multe informatii, generand o reactie de rezistenta a acestuia.

pastila-de-psihologie-600-x-300

Adevarul este ca aceste intrebari generale si de obicei inchise merita un raspuns pe masura. Iata cateva propuneri de abordare a subiectului “scoala” care sa va ajute in a afla mai multe informatii:

1. Incercati sa nu abordati subiectul “scoala” imediat ce ati intrat pe usa casei, seara, sau atunci cand va sunati copilul pentru a verifica daca a ajuns cu bine acasa, dupa scoala. Pentru moment, exprimati-va doar bucuria de a va revedea sau reauzi si oferiti cateva detalii despre cum va simtiti sau ce faceti, lansand astfel o invitatie la dialog. Atunci cand copilul a avut o zi importanta (test, teza etc), spuneti-i ca abia asteptati sa il revedeti pentru a afla cum a fost testul. Puneti accest pe test / teza si nu pe copil, intreband daca au fost intrebari grele si care anume, dar si cum a ales copilul sa raspunda la acestea.

2. Dupa ce ajungeti acasa, creati-va obiceiul de a-i povesti copilului cate ceva despre cum a decurs propria experienta zilnica, intamplari amuzante sau lucruri interesante care vi s-au intamplat, si chiar mici suparari sau diverse probleme pe care le-ati rezolvat.

What-Parents-Need-To-Tell-Their-Kids-4

3. Pastrati-va conectati la evenimentele scolare printr-o relatie constanta cu cadrele didactice pentru a putea adresa copilului intrebari concrete, aratandu-i ca sunteti interesati si implicati.

4. Seara, la culcare, vorbiti cu copilul despre colegii acestuia, ascultandu-l necritic si permitandu-i sa isi exprime frustrarile (care, de obicei, exista) fara a-i tine discursuri de morala. Intrebati concret “Ce mai face XXX?” sau “Ce fac colegii tai in pauze, despre ce vorbesc?”. Oferiti exemple concrete despre ce vi s-a intamplat si cum ati reactionat in situatii similare din viata personala.

5. Evitati intrebarile inchise, care invita la raspunsuri de tip “da, nu, bine etc”.

6. Abtineti-va in a fi critici atunci cand copilul are initiativa de a va povesti o intamplare neplacuta de la scoala. In schimb, cereti detalii si formulati intrebari deschise care sa-l ajute pe acesta sa ajunga sigur la concluzia sau solutia corecta, de tipul “de ce crezi ca XXX a reactionat asa?” sau “cum crezi ca ai fi putut proceda altfel?” sau “ce crezi ca s-ar fi putut intampla daca …” sau “ce ai putea face maine pentru a ….?” …etc

Succes!

monica_bolocanMonica Bolocan

Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)

0740 20.40.20

www.psiholog-pentru-copii.ro