post

Pastila de psihologie: Cum sa ne laudam copiii?

Modul in care sunt laudati copiii este un subiect de interes atat pentru specialisti cat si pentru parinti, echilibrul fiind cuvantul cheie care trebuie avut in vedere.  In cadrul rubricii Pastila de psihologie, Monica Bolocan, psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P, ofera sfaturi concrete despre modul in care sa ne laudam copiii.

pastila-de-psihologie-600-x-300

Vorbeam intr-un articol anterior despre influenta laudelor asupra dezvoltarii motivatiei interne si a increderii in sine a copiilor si concluzionam ca exista doua tipuri de laude: cele orientate spre persoana (ex: “esti cel mai bun”) si cele orientate spre proces (ex: “imi place foarte mult cum ai facut …”).

Intrebarea care se pune nu este daca sa ne laudam sau nu copiii, ci cum sa o facem pentru a-i ajuta sa isi construiasca o stima de sine sanatoasa, sa aiba asteptari realiste de la sine si ceilalti si fie echilibrati din punct de vedere motivational.

Iata cateva sfaturi concrete:

  • Ofera in mod constant atentie pozitiva comportamentelor care reflecta valorile pe care doresti sa le “promovezi” – cooperarea, respectul, oferirea de ajutor celorlalti, etc – observandu-le si descriindu-le in mod specific. Spre exemplu, atunci cand copilul tau se adreseaza politicos altei persoane sau isi imparte jucariile cu un alt copil, spune-i pe loc ceva de genul: “imi place ca esti foarte politicos, ai vorbit frumos si ai cerut voie sa ….” sau “ma bucur ca i-ai oferit si lui jucaria, a fost foarte frumos din partea ta”.
  • Pune accent mai mult pe eforturile si pe comportamentul copilului (laudele orientate spre proces) si mai putin pe atributele sale personale (laudele orientate spre persoana). Spre exemplu, atunci cand copilul realizeaza un desen reusit la gradinita, spune-i ceva de genul “imi place cum ai colorat casuta, …” (descrie concret ceea ce apreciezi la desen) in loc sa-i spui “desenul tau este cel mai frumos dintre toate”. Ai grija sa fii obiectiv in oferirea aprecierilor tale si sa descrii cat mai concret reusita copilului. Spre exemplu, daca intr-un desen copilul a reusit sa se incadreze mai bine intre linii atunci cand a colorat, apreciaza exact acest lucru. Daca observi ceva de imbunatatit, poti adauga ulterior ceva de genul “crezi ca data viitoare ai putea sa desenezi si o usa la casuta?”.
  • Evita sa oferi laude pentru comportamente obisnuite pe care copilul ar trebui sa le indeplineasca cu usurinta, corespunzator standardului sau de varsta. Nu este relevant sa laudam un copil de 5-6 ani ca se spala pe maini de fiecare data cand vine de afara, in schimb acest lucru poate fi util in cazul unui copil de 2-3 ani.
  • Fii precaut in a utiliza laude atunci cand copilul greseste sau nu reuseste sa faca ceva, din dorinta de a-l incuraja. Poate suna a compasiune mai degraba decat a sustinere. In astfel de cazuri, focuseaza-te pe a-l ghida indirect pe copil catre gasirea unei solutii, lasandu-i bucuria de a “descoperi” singur calea catre reusita. Transmite-i ideea ca merita sa incerce pana reuseste si apreciaza efortul pe care il depune.
  • Lauda trebuie sa fie sincera, spontana si sa reflecte cat mai obiectiv si concret efortul pe care l-a depus copilul. Orice exagerare are, la final, efectul invers decat cel propus.
  • Stabileste-ti asteptari realiste de la copilul tau si ofera-i oportunitatea de a “performa” in activitati potrivite nivelului sau de dezvoltare. Aceste activitati nu trebuie sa fie nici prea usoare (creandu-i copilului impresia gresita ca este supraperformant), dar nici prea dificile. Cantitatea de provocare trebuie sa fie optima si sa se incadreze in “zona proximei dezvoltari” a copilului, conform teoriei unui mare psiholog (Vigotski). Informeaza-te despre aceasta teorie si despre rolul pe care trebuie sa il joace un adult in medierea invatarii in relatia cu copilul.
  • Renunta la a folosi laude atunci cand copilul este in mod evident foarte motivat si bucuros de ceea ce face. Nu isi mai au rostul! Te poti arata, in schimb, interesat de activitatea lui si poti participa si tu. Interesul tau pentru bucuria lui este cea mai buna “lauda” pe care i-o poti oferi!

monica_bolocanMonica Bolocan

Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro