post

Pastila de psihologie: Scrisul urat al copiilor

In cadrul Pastilei de psihologie, Monica Bolocan, psiholog educational si practician acreditat TRIPLE P, abordeaza un subiect de interes pentru parinti: scrisul urat al copiilor. Tematica va fi dezbatuta intr-o serie de doua articole, primul dintre ele fiind dedicat cauzelor scrisului urat in cazul copiilor si de asemenea, unor recomandari generale pentru astfel de situatii.

Abilitatea de a scrie este o componenta foarte importanta a procesului de invatare si de aceea parintii ar trebui sa-i acorde multa atentie inca din primii ani de scoala. A merge pe principiul ca “lasa, creste si se rezolva!” atunci cand un copil are dificultati in a se exprima in scris, atat de forma cat si de continut, nu poate decat sa duca la adancirea acestor probleme in timp. Printr-o evaluare psihologica specifica, acest tip de problema poate fi identificata inca de la gradinita si poate fi remediata inainte de a ajunge copilul la scoala.

pastila de psihologie

Atunci cand nu sunt atribuite unui deficit intelectual (IQ mic), problemelor de vedere, inclusiv optometrice, sau unei afectiuni neurologice care afecteaza coordonarea ochi-mana si transpunerea gandului sau intentiei in miscare, problemele legate de scris pot avea multe alte cauze.

Abilitatea de a scrie este un proces complex care implica foarte multe aspecte:

  • Motricitatea “fina”, a degetelelor
  • Coordonarea dintre ochi si mana
  • Perceptia vizuala (modul in care creierul proceseaza informatia venita pe canalul vizual)
  • Orientarea in spatiu si plan, cu implicatii in organizarea corecta a spatiului de scris (a paginii, randurilor)
  • Nivelul de dezvoltare a vocabularului, adica bagajul de informatii utilizate in exprimarea ideilor
  • Abilitatile de organizare si planificare a ideilor pe care le transpun in scris
  • Memoria de lucru (volumul de informatii pe care le retin si cu care lucrez simultan)

Aspectul grafic al scrisului este doar elementul cel mai “vizibil” dintr-o serie de multe alte abilitati implicate in acest proces. A scrie nu inseamna numai a aseza in ordine literele pe hartie, ci presupune exprimarea unor idei intr-o forma coerenta, logica, organizata. Multi copii care scriu urat au, de asemenea, si dificultati de a se exprima verbal, de a citi, a compune texte complexe, sau de a-si organiza informatia in mod logic, structurat. De asemenea, copiii impulsivi, hiperactivi sau care au probleme de concentrare a atentiei tind sa scrie urat, dezorganizat.

Alterarea scrisului mai apare si in dezechilibre afective si emotionale si chiar in afectiuni psihice, de aceea – daca observati o degradare evidenta, progresiva a scrisului – este indicat sa consultati un specialist (psiholog sau psihiatru)!

Spre exemplu, un copil care sufera de anxietate a performantei poate sa scrie foarte frumos atunci cand nu este sub presiunea timpului, si sa isi altereze semnificativ scrisul la teste, sau la dictari contra-timp, ca urmare a stress-ului pe care il resimte.

Atunci cand calitatea scrisului variaza (copilul scrie cand frumos, cand urat), cel mai probabil vorbim de o cauza afectiv-emotionala, situatie in care trebuie analizat cu atentie contextul in care are loc alterarea scrisului. Daca scrisul este in general urat si dezorganizat, e nevoie de o evaluare neuropsihologica a functiilor cognitive implicate in acest proces pentru a gasi cauza.

In cazul in care vorbim de disgrafie (tulburarea scrisului, avand cauze neurocognitive), aceasta se asociaza de obicei si cu alte probleme de invatare, ca dislexia si discalculia (tulburarea de citit sau de calcul matematic), precum si cu tulburarea de deficit de atentie si/sau hiperactivitate (ADD /ADHD).

Care sunt semnele prezentei unei disgrafii:

  • Un amestec de litere mari si mici, litere neregulate ca marime si forma, ordonarea incorecta a literelor in cuvinte, litere neterminate, omisiunea unor litere, greseli de ortografie, asezare neregulata in pagina (pe randuri, sau stanga-dreapta), si, in general, ilizibilitate. Copilul oboseste repede atunci cand isi face temele, si se plange adesea de dureri de cap sau il dor degetele de la manuta.
  • Copilul evita in mod evident orice activitate care implica scrisul, dar si alte activitati si jocuri care ii solicita acele functii cognitive deficitare care ii afecteaza abilitatea de a scrie. De aceea este important sa observi cu atentie si sa iti notezi care sunt activitatile pe care copilul le evita sau nu ii fac placere, ca de exemplu puzzle, jocuri de tip Lego, coloratul si desenatul, etc.

Fara ajutor, micul scolar cu probleme de scris devine treptat demotivat, nu poate tine pasul cu ceilalti, iar scaderea stimei de sine ii afecteaza performanta in toate ariile scolare. Iata de ce este important sa iti pui mai multe intrebari referitoare la ce anume cauzeaza scrisul urat al copilului tau, mai ales daca aceasta problema persista dupa primul an de scoala. Poate fi doar o problema motorie, sau poate fi doar efectul cel mai vizibil al unor alte deficite de functionare cognitive mult mai complexe! Cu cat identifici mai devreme aceste cauze, cu atat poti interveni mai eficient pentru a le remedia.

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro