post

Prea multe teme pentru acasa nu conduc la performanta

Un studiu publicat recent in Journal of Educational Psychology a relevant faptul ca prea multe teme pentru acasa conduc la performanta academica scazuta a copiilor, iar cantitatea optima pentru un adolescent de 13 ani ar fi de o ora pe zi.

Rezultatele se bazeaza pe studiul realizat de cercetatorii de la Universitatea Oviedo din Spania  si au fost date publicitatii de catre American Psychological Association. Un numar de 7725 elevi din ciclul gimanzial au fost chestionati in ceea ce priveste modul de rezolvare al temelor de acasa (frecventa, durata, ajutor primit), fiind ulterior supusi testarii la matematica si stiinte.

Iata la ce concluzii au ajuns cercatatorii spanioli:

1. Elevii care fac zilnic teme pentru acasa obtin rezultate mai bune la teste decat cei care care rezolva temele cu o frecventa mai redusa;

2. Elevii care rezolvau temele independent, fara suportul parintilor, au demonstrat o performanta academica mai buna.

3. Cunostintele insusite anterior sunt un predictor bun pentru performanta, rezultate bune fiind observate la elevi care obtinusera si anterior rezultate bune.

4. In ceea ce priveste timpul alocat temelor pentru acasa, concluziile au fost insa mai complicate:

- elevii care petrec intre 90 si 100 minute zilnic pentru a rezolva teme pentru acasa obtin rezultatele cele mai bune la teste, dar performanta lor nu este  superioara celorlalti copii;

- performanta academica este in scadere in cazul elevilor care petrec mai mult de 100 de minute pe zi pentru teme.

Rezultatele studiului au fost sumarizate in graficul publicat de Journal of Education Psychology:

Grafic teme pentru acasa

 

Pe scurt, concluzia lui Javier Suarez-Alvarez este aceea ca durata optima zilnica dedicata temelor pentru acasa ar trebui sa se situeze intre 60 si 70 de minute.

teme pentru acasa

Chiar daca studiul are si unele scapari si se concentreaza mai degraba pe o relatie de corelatie decat de cauzalitate, parintii si profesorii pot desprinde de aici cateva aplicabilitati practice:

- chiar daca exista opinii prin care beneficiile temelor pentru acasa sunt demitizate, acestea sunt necesare pentru a asigura performanta academica. Intr-un articol anterior, psihologul educational Monica Bolocan a explicat motivele pentru care copiii au nevoie de teme pentru acasa;

- nu este atat de important cat timp este alocat temelor, ci cum se fac acestea. Rolul parintilor in efectuarea temelor trebuie sa fie limitat la suport si incurajare, concentrandu-se mai degraba pe asigurarea mediului de lucru corespunzator si pe organizarea si planificarea corespunzatoare, asa cum au fost descrise de psihologul educational Monica Bolocan;

- atribuirea temelor de catre educatori si profesori trebuie sa asigure eficienta acestora. Accentul trebuie pus pe regularitatea efectuarii temelor pentru acasa si nu pe timpul alocat.  Durata optima pentru temele zilnice ar trebui sa se situeze intre 60 si 70 de minute, iar copiii trebuie motivati adecvat pentru efectuarea lor. Psihologul educational Monica Bolocan sugereaza parintilor cum sa isi motiveze copilul pentru a-si face temele.