post

Teme pentru acasa: cum influenteaza starea afectiva si emotionala a copilului

Intr-un articol precedent, psihologul clinician si educational Monica Bolocan a vorbit despre nivelul inteligentei (IQ-ul)si starea de sanatate a copilului ca fiind doi factori cu impact semnificativ asupra abilitatilor lui de invatare, si implicit asupra eficientei lui atunci cand este vorba de teme pentru acasa. Un alt factor extrem de important este starea sa afectiva si emotionala (echilibrul lui psihic). Intelegem prin aceasta emotiile si sentimentele, exprimate si neexprimate, constientizate sau nu, pe care le traieste copilul, dar si capacitatea lui de a gestiona corespunzator aceste emotii.

Capacitatea de a invata a unui copil este influentata de un numar foarte mare de factori. Unii tin de mediul in care acesta traieste si se dezvolta (nivelul de educatie al parintilor, calitatea si cantitatea stimularii care i se ofera, conditiile de viata etc) iar alti factori tin de copilul insusi. Toti copiii se nasc cu bucuria si dorinta de a invata! Inainte de a pune unui copil etichetele de “lenes”, “prost”, “neatent”, etc avem obligatia sa intelegem ce se intampla atat in mintea lui cat si in sufletul lui, si ce anume a facut ca bucuria de a invata sa paleasca.

In mod frecvent, copiii care au probleme afective si emotionale au dificultati in a se concentra si a invata. Mintea lor este “blocata” de framantari, griji sau frici, iar energia lor este canalizata si se consuma la nivel emotional. Practic, ei nu mai au resurse pe care sa le foloseasca in procesul de invatare, planul cognitiv fiind pur si simplu blocat. De aceea este foarte important sa identificati corect si din timp daca exista astfel de probleme. Motivele pentru care copiii isi fac griji sunt foarte diverse, atat obiective cat si subiective. Iata doar cateva:

  • In viata lui au loc evenimente pe care le percepe ca traumatizante (ex: plecarea parintilor in strainatate sau absenta unuia sau ambilor parinti pe perioade prelungite, divortul, decesul unei persoane semnificative, sau chiar nasterea unui frate / surori)
  • Relatiile in familie sunt tensionate, au loc frecvent certuri, agresiuni verbale sau fizice, etc
  • Familia trece printr-o perioada mai dificila din punct de vedere financiar, parintii isi pierd locul de munca sau sufera ei insisi de o tulburare afectiva (anxietate, depresie etc)
  • Copilul este afectat de fenomenul de bullying (se simte hartuit, amenintat sau marginalizat la scoala sau in grupul sau social)
  • Sufera de anxietate (spre exemplu, anxietate scolara sau sociala), sau diverse tipuri de fobii (frici specifice), sau are chiar o stare constanta de tristete (poate fi chiar o stare depresiva)

Pentru a va da seama daca starea emotionala a copilului este o cauza a ineficientei lui scolare, este foarte important sa observati urmatoarele:

  • Daca dificultatile lui de invatare s-au instalat sau s-au accentuat de la un moment dat (daca da, incearca sa identificati ce anume din viata copilului ar fi putut sa il afecteze – discutia cu un psiholog poate ajuta mult!)
  • Daca performanta copilului si capacitatea lui de concentrare fluctueaza semnificativ (are zile “bune” si zile “proaste”); daca da, incearcati sa identificati ce anume poate determina aceasta fluctuatie (oboseala? anumite intamplari de la scoala sau de acasa? relatia cu anumite persoane? etc)
  • Daca lipsa lui de interes pentru scoala si teme este la fel la toate materiile sau este legata specific de o disciplina anume (spre exemplu, de matematica)
  • Daca eficienta si motivatia lui pentru teme variaza in functie de persoana cu care isi face lectiile

Psihologul educational Monica Bolocan va recomanda ce ar trebui sa faceti in astfel de situatii:

  • Stati de vorba cu copilul pentru a intelege ce il preocupa, ce il sperie, care sunt grijile lui
  • Discutati cu cadrul didactic la scoala pentru a cere informatii despre comportamentul lui in clasa, atat in timpul orelor cat si in pauze (spre exemplu: ridica mana sa raspunda la ore? este atent? se simte confortabil sa fie scos la tabla in fata clasei? este timid, ezitant, vorbeste incet? cum reactioneaza cand nu stie sa raspunda sau este criticat? socializeaza in pauze, are prieteni? este vreun coleg cu care are probleme de relationare, se simte intimidat sau amenintat de cineva?)
  • Observati comportamentul copiluluipe o perioada mai lunga (doua – trei luni) si notati intr-un carnetel toate aceste observatii; cereti sprijinul si altor persone care petrec timp cu copilul tau (bona, bunici)

Toate acestea sunt informatii extrem de importante care va vor ajuta sa va intelegeti mai bine copilul si sa ii oferiti sprijinul potrivit pentru a-si atinge potentialul lui maxim.  Iata cateva idei pentru a va motiva copilul sa isi face temele, si nu uitati importanta mediului de lucru, al organizarii si planificarii temelor.

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro