post

Teme pentru acasa: mediul de lucru

S-a vorbit mult despre teme pentru acasa, dar mai sunt multe lucruri interesante si utile de spus.  Astazi psihologul clinician si educational Monica Bolocan ne vorbeste despre importanta mediului de lucru atunci cand este vorba de teme pentru acasa, si ne ofera sfaturi practice legate de amenajarea corespunzatoare a acestuia.

Asa cum mentionam intr-un articol precedent, nu exista o reteta universal valabila pentru toti copiii! Aici intervine arta fiecarui parinte de a-si evalua corect copilul, dar si propriile abilitati de a fi un bun mediator al invatarii pentru a-si da seama care strategii se potrivesc sau nu copilului sau.

Reteta temelor reusite contine patru ingrediente cheie: mediul de lucru, organizarea si planificarea, copilul si parintele (sau persoana care ajuta copilul la teme).

Vom discuta in continuare despre aspectele importante ale unui mediu de lucru potrivit pentru a face temele, urmand a discuta celelalte doua ingrediente in articole separate.

Pentru a putea gandi clar si organizat, copilul are nevoie de un mediu pe masura:

  • Alege un loc din casa care sa nu fie “in drumul” sau “in folosinta” celorlalti (cum sunt bucataria sau sufrageria); ideal, copilul trebuie sa aiba o camera pentru lectii unde sa nu fie deranjat de ceilalti membri ai familiei si in special de ceilalti frati
  • Implica scolarul in amenajarea camerei pentru lectii. Din fericire, pe piata sunt disponibile o multitudine de variante de mobilier modular, care poate fi configurat dupa bunul plac, si la preturi accesibile. Alege culori vesele. Incerca sa gasesti piese de mobilier si accesorii (ex: cuburi cu sertare, rafturi, cutii de depozitare etc) care pot fi usor reconfigurate, pentru a putea schimba – din cand in cand – design-ul. Un suflu de prospetime este bine venit!
  • Stabileste cu copilul organizarea spatiului de lucru: unde tinem caietele, unde tinem cartile, instrumentele de scris, alte materiale didactice etc. Alege accesorii (ex: suport pentru creioane) vesele si practice.
  • Nu incarca vizual spatiul cu elemente inutile: afise, postere, tablouri etc. Nu tine jucarii prin preajma. Elimina orice element care ar putea distrage atentia. De preferat ca scolarul sa stea la birou cu fata la perete. Poti folosi peretele pentru a posta pe el – cand va fi nevoie – diverse materiale ajutatoare (ex: orarul de activitati, tabla inmultirii, scheme grafice, mape conceptuale etc)
  • Asigura-te ca este suficienta lumina in camera, de preferat lumina calda. Evita lumina alba, de neon! Pune pe masa de lucru o lampa cu lumina calda si variator de intensitate pentru a permite copilului sa-si stabileasca singur luminozitatea de care are nevoie. Multi copii sunt sensibili la lumina puternica si obosesc mult mai usor.
  • Asigura-te ca este liniste si ca nimeni si nimic nu va deranja copilul atunci cand isi face lectiile. Daca ai si alti copii, tine-I ocupati! Cu cat mai mult “respect” aratati pentru aceasta activitate, cu atat mai mult va intelege copilul ca este ceva important!
  • Intreaba copilul care este temperatura potrivita. Caldura excesiva este sufocanta! Ai grija sa fie camera bine aerisita periodic. Si, bineinteles, asigura-te ca scolarul este bine hranit si hidratat. Ii poti pune la indemana un pahar cu limonada sau suc de portocale, este revigorant!
  • Amenajeaza un colt special cu o tabla mare pe care se poate scrie cu marker-ul. Poti pune un scaunel sau un fotoliu – puf in fata tablei. Vom discuta in articolele urmatoare la ce foloseste

De importanta maxima sunt urmatoarele aspecte:

  • Alege un scaun cu spatar a carui inaltime si inclinatie pot fi reglate. Copilul trebuie sa ajunga sa tina lejer ambele antebrate pe masa de lucru. Postura este extrem de importanta! O postura incorecta duce in timp la deformarea coloanei vertebrale, si la probleme de scris.
  • Foloseste un suport de tinut picioarele pe el. Este important ca picioarele copilului sa se sprijine pe ceva si sa stea fixe. Altfel, va avea tendinta sa dea tot timpul din ele, si se va concentra cu dificultate.
  • In spatiul de lucru terbuie sa fie ordine. Tine la indemana numai materialele de care are nevoie copilul in acel moment.

Puteti revedea concluziile discutiilor anterioare despre teme, precum si cel mai citit articol legat de motivarea copiilor in a-si efectua temele.

 

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational

0740 204 020 

www.psiholog-copii.ro