post

Teme pentru acasa: planificarea si organizarea

Continuam seria articolelor despre teme pentru acasa si despre modul in care parintele isi poate ajuta copilul sa fie eficient in efectuarea acestora cu sfaturi practice oferite de psihologul clinician si educational Monica Bolocan in legatura cu organizarea programului de teme si planificarea corecta a acestora.

In articolul anterior am abordat tematica mediului de lucru potrivit pentru invatare. Am concluzionat ca stimularea potrivita (lumina, zgomotul, elementele vizuale) si structurarea corecta a spatiului de lucru sunt elemente cheie.  Ordinea din exterior va induce ordine si in ganduri. In plus, esti mult mai eficient cand nu pierzi timp in a-ti cauta lucrurile de care ai nevoie si stii unde sa le gasesti. Organizarea inseamna insa mult mai mult de atat. Alegerea momentului potrivit pentru teme, dar si planificarea corecta sunt alte elemente importante.

Iata sfaturile psihologului educational Monica Bolocan cu privire la ce ai de facut ca parinte in ceea ce priveste organizarea si planificarea temelor pentru acasa:

  • Ofera copilului o bine meritata pauza dupa ce vine de la scoala, lasa-l sa se joace cum ii place lui si mai ales ofera-i oportunitatea  sa faca multa miscare fizica; dupa cateva ore de stat in banca, organismul lui are nevoie de miscare ca de aer! Ii poti pregati mici surprize, prin alegerea unor activitati sau locuri preferate pentru joaca. Copilul trebuie sa simta ca acesta este timpul lui de relaxare si sa se bucure de el la maxim.
  • Ideal, scolarul mic are nevoie de o ora de somn pentru a-si reface rezervele de energie. Odihna de la pranz il va pregati creierul pentru efortul intelectual de mai tarziu. Odihnit, copilul va fi mai putin irascibil si mai receptiv pentru a asimila noi informatii.
  • Stabileste impreuna cu copilul programul zilnic si intervalul lor orar si afiseaza-l la loc vizibil (orarul zilnic de activitati). Copilul trebuie sa stie ce va urma si cat timp are la dispozitie. Fii creativ in a denumi fiecare moment si ataseaza-i o imagine relevanta si amuzanta. De exemplu:  ora de veselie, pauza de vise, minutul de tableta, gimnastica pentru creier etc
  • Pune pe birou un ceas mare cu limbi pe care poti seta intervale de timp (ex: sa sune dupa 30 minute) – se gasesc pe site-urile cu materiale educationale pentru copii. Pentru copiii mai mari poti folosi orice model de ceas cu sonerie
  • Imparte temele in bucati gestionabile in cate 20 – 30 minute (pentru copiii peste 12 ani, poate fi mai mult). Arata-i copilului pe ceas cat timp are la dispozitie (unde trebuie sa ajunga limba mare) pentru a-i da posibilitatea de a urmari permanent cat mai are pana la pauza.
  • Incepe cu temele care ii plac, pentru a-i crea buna-dispozitie. Alterneaza activitatile la care se pricepe cel mai bine cu cele mai dificile. Lamureste la inceputul fiecarei activitati ce anume are de facut, de unde pana unde, si care sunt asteptarile tale (exemplu: sa faca singur doua exercitii din patru la Matematica, sau sa copieze singur o bucata din textul la Comunicare).
  • Stabileste reguli de folosire a timpului: daca isi termina temele in intervalul orar stabilit si conform asteptarilor tale (ex: scris frumos, fara greseli, calcule corecte etc), primeste bonus 5 minute in plus de pauza.
  • Intocmeste impreuna cu copilul o lista de activitati de facut in pauze (de preferinta, activitati care sa presupuna miscare) si stabileste cu el ce va face in fiecare pauza (poti nota pe orar). In felul acesta, te poti asigura ca nu se va limita la o singura activitate. Poti include si tableta, stim cu totii cat de mult o iubesc copiii (de ce sa nu recunoastem ca si noua ne place!), cu conditia sa nu fie singura activitate din pauze.

Procedand astfel, ai o multitudine de beneficii secundare: copilul isi va imbunatati capacitatea de organizare, de autocontrol, de perceptie a timpului si va invata sa citeasca si ora! In plus, se va simti responsabilizat ca are un cuvant de spus in planificarea timpului sau zilnic, un ingredient important al stimei de sine!

In articolele urmatoare vom aborda modalitatile in care iti poti ajuta copilul sa invete mai bine si ce poti face atunci cand intampini dificultati.

 

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational

0740 204 020

www.psiholog-copii.ro